تم

هر روز ۵ تم جدید(تم های درخواستی خود را در قسمت نظرات اعلام کنید)

تم

هر روز ۵ تم جدید(تم های درخواستی خود را در قسمت نظرات اعلام کنید)

نوکیا 6555

امروزه گوشی های موبایل فقط به منظور ایجاد مکالمه تلفنی بکار گرفته نمی شوند و در زندگی روزمره کاربردهای بسیاری دارند . مدل 6555 نوکیا دارای ویژگی های پیشرفته بسیاری است . این گوشی دارای طراحی خاصی نیست که مختص گروه محدودی از کاربران باشد بلکه تمام افراد می توانند به راحتی از آن استفاده کنند .  

نوکیا 6555 یک گوشی درب دار شیک است که در طراحی آن از رنگ مشکی و نقره ای استفاده شده است. ساختار گوشی بسیار ساده است . ابعاد این مدل ٩٩.٦ x۴۴.۳ x ١٩.٦ میلی متر و وزن آن 97 گرم است. 

صفحه نمایش بیرونی گوشی دارای وضوح ١٢٨ x ١٦٠ مگاپیکسل است که لنز دوربین 1.3 مگاپیکسل در قسمت بالای آن قرار دارد . کلید ولوم و دکمه(PTT ) Push-To-Talk  در طرف چپ گوشی مشاهده می شود.  

با بازکردن درب گوشی صفحه کلید آن مشخص می شود که طراحی ساده و کاربرد آسانی دارد استفاده از صفحه کلید بسیار راحت است و کلید آن بقدر کافی بزرگ هستند . بنابراین امکان اینکه در یک زمان دو کلید باهم فشار داده شود وجود ندارد. کلید ها بخوبی واکنش می دهند . 

کلید حرکتی چهار جهتی با مرکز تایید کننده در قسمت بالای صفحه کلید قرار دارد . خود کلید حرکتی به رنگ نقره ای و مرکز آن به رنگ مشکی است .  

صفحه نمایش گوشی از نوع TFT و اندازه 2 اینچ است که وضوح آن 240x۳٢۰ پیکسل می باشد و در زیر نور مستقیم خورشید نیز بخوبی خوانده می شود . این گوشی در مقایسه با مدل های باریک جدید کمی بزرگ و سنگین بنظر می رسد اما با این حال استفاده از آن آسان است .  

در این گوشی محل کارت حافظه MicroSD زیر باتری قرار دارد که بنابراین امکان بیرون آوردن آن در زمان روشن بودن دستگاه فراهم نشده است .

موتورولا Q9h

موتورولا سومین تولید کننده بزرگ گوشی های موبایل در سراسر دنیا است و گوشی های مختلف را در سبک های متفاوتی وارد بازار می کند . گوشی های موتورولا علیرغم ساده یا پیچیده بودن همواره شیک و جالب بنظر می رسند . مدل Q9h موتورولا یک گوشی GSM نسل سوم ( HSDPA ) است . ویژگی های این گوشی مانند مدل Q8 است و فقط رنگ قاب آن کمی متفاوت است . این گوشی دارای صفحه نمایش افقی QVGA و صفحه کلید QWERTY است و با بهره گرفتن از ویژگی Push Email ویندوز موبایل به یک دستگاه پیام رسانی تبدیل می شود .  

مدل Q9h موتورولا دارای اندازه مناسب و وزن کمی می باشد . این گوشی بسیار باریک است و لبه های گردی دارد . ابعاد گوشی 11.8 × 67 × 118 میلی متر و وزن آن 134 گرم است . Q9h به راحتی در جیب جا می گیرد و استفاده از آن آسان است . گوشی از قسمت های مات و براق تشکیل شده است و به رنگ مشکی می باشد . این گوشی از استحکام کافی برخوردار است و تنها مشکل ساختاری آن لغزش درب باتری می باشد .   

یکی از مواردی که Q9h را از سایر گوشی های استاندارد WM در بازار متفاوت می کند صفحه نمایش افقی آن است . استفاده از این صفحه نمایش در زمان نوشتن متن یا مرور کردن در اینترنت کمک زیادی به کاربر می کند . اندازه صفحه نمایش 2.4 اینچ و وضوح آن QVGA است که 65K رنگ را نشان می دهد . صفحه نمایش به کمک حسگری که میزان روشنایی آن را کنترل می کند در نور زیاد به خوبی خوانده می شود. در گوشی هایی که به حسگر مجهز نیستند هر بار باید بطور دستی روشنایی را در 100% تنظیم کنید .   

صفحه کلید QWERTY گوشی به اندازه ای کوچک شده است که با این مدل باریک تناسب داشته باشد. کلیدها نزدیک یکدیگر قرار دارند و فاصله ای بین آنها وجود ندارد. کلیدها به خوبی واکنش می دهند. تایپ کردن متن سریع و آسان است.صفحه کلید دارای چهار ردیف است که در ردیف پایین آن میانبرها و کلید Space (فاصله) قرار دارد. اندازه کلید Space دو برابر سایر کلیدها است. شش کلید دیگر این ردیف شامل تقویم ، مخاطبین ، + / 0 ، نرم افزار Windows Medial Player ، دوربین و تشخیص صدا است . 

اعداد روی صفحه کلید عددی با رنگ آبی قرار گرفته اند و یک خط روشن در بالای هریک از آنها وجود دارد که به تشخیص اعداد کمک می کند . کلید حرکتی در سطح تخت و آینه مانند اطراف صفحه نمایش و درست بالای صفحه کلید QWERTY وجود دارد . کلید حرکتی فلزی و مدور است که از مرکز آن نیز برای تایید انتخاب ها استفاده می شود . کلید حرکتی برخلاف سایر گوشی های Pocket PC ویندوز موبایل دارای نور زمینه در اطراف چهار جهت و همچنین در اطراف کلید مرکزی است .  

در اطراف این کلید دو Softkey و دکمه های Back و Home قرار گرفته اند . خطوط منحنی روشن این کلیدها را از کلید اینترنت و Answer در طرف چپ و کلید میانبر پیام و Reject در طرف راست جدا می کند . در طرف راست گوشی سه کلید Select , UP و Down نزدیک یکدیگر قرار دارند که به راحتی مورد استفاده قرار می گیرند . کلید فلش ( ) مشکی نیز در این قسمت مشاهده می شود که برای حرکت در منوها نیاز است . نور زمینه کلیدهای عددی کمی تیره تر می باشد تا به آسانی تشخیص داده شوند . 

پورت Micro USB در طرف چپ گوشی وجود دارد که از آن برای شارژ کردن دستگاه ، اتصال به کامپیوتر و وصل کردن هدفون استفاده می شود . موتورولا برای نخستین بار در عوض MiniUSB از این نوع کانکتور استفاده کرد . برای بکارگیری هدفون استاندارد باید از آداپتر استفاده کنید . 

سامسونگ SGH-F480

سامسونگ SGH-F480 :

کمپانی سامسونگ مدل SGH-F480 را در کنگره جهانی موبایل 2008 در بارسلونا معرفی کرد. این گوشی شیک و باریک دارای طراحی ساده ای است و قاب های آلمینیومی و مشکی براق دارد. F480 از نظر طراحی و کارایی در میان بهترین گوشی ها قرار دارد و نخستین مدلی است که از منوی جدید TouchWiz استفاده می کند که جایگزین Croix است. ساختار منوی جدید از نظر نرم افزاری در رده بالا است. سامسونگ SGH-F480 توجه کاربران بسیاری را جلب می کند .
F480 از لحاظ طراحی به مدل های PRADA و Armani نزدیک است . قاب پشت گوشی می تواند دارای یک جلد چرمی باشد که نیمی از قاب را در بر می گیرد و قاب جلوی گوشی نیز به لوازم جانبی لوکس شبیه است.  

بخش عمده ای از قاب جلو توسط صفحه نمایش لمسی QVGA در اندازه 2.8 اینچ احاطه شده است که خروجی صدای گوشی و لنز دوربین ثانویه برای مکالمه تصویری در بالای آن قرار دارد . کلیدهای ارسال و پایان تماس و و چند کلید میانبر پایین صفحه نمایش مشاهده می شوند . صفحه نمایش در عوض فعال شدن با لمس با الکتریسیته انگشت فعال می شود یعنی فقط می توان از انگشت دست برای کار با صفحه نمایش استفاده کرد .   

در ساختار منوی TouchWiz برخلاف Croix که به صورت منوکروم است تمام آیکن ها رنگی می باشند و به آسانی قابل تشخیص هستند . این آیکن ها دارای برچسب هایی از ویژگی مربوطه نیز می باشند بنابراین کاربران مبتدی نیز در استفاده از آن مشکلی ندارند . منو مانند مدل G600 قابل تغییر است اگرچه در این گوشی امکان شخصی کردن انیمیشن ها وجود ندارد اما براساس منویی که مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت می باشند .  

ویژگی جدید این گوشی Widgets است که در حال حاضر هشت مورد از آنها وجود دارد و در آینده تعداد آنها افزایش می یابد . این ها نرم افزارهای کوچک ساده ای هستند که روی صفحه اصلی نشان داده می شوند و بصورت یک ستون در طرف چپ قرار می گیرند که در صورت نیاز با drag & drop بکار گرفته می شوند .  

این نرم افزارها در یک محل خاص قفل نشده اند و بصورت جاری وجود دارند و بنابراین با کشیدن آنها بطور مستقیم می توان محل نرم افزار را تغییر داد . در این گوشی تمام ویژگی های نرم افزاری مدل های دیگر سامسونگ تاحدودی تغییر یافته است . دفترچه تلفن گزینه ای برای اضافه کردن زمینه های بیشتر دارد . تقویم ، آلارم و سایر گزینه های Organizer نیز به همین صورت می باشند .  

منوی دوربین نیز در سامسونگ SGH-F480 جدید است و برای صفحه نمایش لمسی بهینه شده است . آیکن های منوی دوربین نمای رنگی سایر منوها را ندارند اما تاحدودی شبیه منوهای G810 و G800 و همچنین منوی مونوکروم Croix می باشند . دکمه های منوی دوربین به اندازه کافی بزرگ هستند و به راحتی مورد استفاده قرار می گیرند . دوربین 5 مگاپیکسل است و دارای کانون اتوماتیک می باشد .   

منوی فیلتر در نرم افزار پخش موسیقی نیز از مدل های بسیار پیشرفته در این گوشی ایجاد شده است و منوی درحال پخش جلد آلبوم ، اطلاعات قطعه موسیقی و دکمه کنترل را نشان می دهد. ویژگی MusicRecognition نیز در نرم افزار پخش موسیقی چند ثانیه از آهنگ در حال پخش را ضبط می کند و آن را برای تشخیص به سرور آن-لاین ارسال می کند و اطلاعاتی مانند نام خواننده و عنوان آهنگ را به گوشی بر می گرداند .

سونی اریکسون W960

سونی اریکسون W960 یکی از گوشی های سری واکمن است که دارای پیشرفته ترین ویژگی های ، سیستم عامل سیمبین و 8 گیگابایت حافظه داخلی می باشد . می توان گفت که این گوشی نسخه ارتقاء یافته مدل W950 است . ابعاد این دو گوشی یکسان است اما در W960 حافظه داخلی دو برابر شده و با استفاده از WLAN و دوربین 3.2 مگاپیکسل کارایی آن را افزایش می دهد . طراحی و ظاهر گوشی نشان می دهد که این مدل جانشین W950 است . اگرچه سبک این دو گوشی تا حدودی متفاوت است اما هر دوی آنها از سری واکمن سونی اریکسون می باشند . ابعاد گوشی 16 × 55 × 109 میلی متر و وزن آن 119 گرم است .  

W960 سونی اریکسون به یک صفحه نمایش 2.6 اینچ TFT با وضوح 320 × 240 پیکسل مجهز است . این گوشی دارای صفحه کلید استاندارد است و مانند مدل قبلی از صفحه کلید لمسی استفاده نشده است . 

کلیدهای صفحه کلید به خوبی عمل می کنند اما با اینحال اندازه کوچکی دارند و کار با آنها خیلی آسان نیست . از آنجایی که این گوشی دارای قابلیت های خاص موسیقی است و به نرم افزار واکمن مجهز است ، در فاصله بین صفحه نمایش و صفحه کلید سه دکمه اختصاصی موسیقی وجود دارد که این دکمه ها لمسی می باشند . دکمه ها بقدر کافی بزرگ هستند که بتوان با دست از آنها استفاده کرد اما به قلم یا سایر اشیاء نیز واکنش می دهند . محل قلم در قسمت بالای گوشه چپ تلفن قرار دارد.  

Jog Dial در طرف چپ گوشی وجود دارد و کارایی آن در این مدل به مرور در منوهای خاص محدود شده است. کلید سخت افزاری Back در ردیف بالای صفحه کلید مشاهده می شود . کناره های گوشی به رنگ سفید است . کلید ولوم و کلید میانبر دوربین / فیلمبرداری در طرف راست قرار گرفته است . دو کلید ولوم از یکدیگر فاصله دارند و به خوبی واکنش می دهند . در طول مکالمه به راحتی می توان از کلید ولوم استفاده کرد . 

کانکتور اختصاصی سونی اریکسون در پایین گوشی وجود دارد . W960 دارای قابلیت های موسیقی است و انتظار میرود که به سوکت 3.5 میلی متر مجهز باشد تا امکان وصل کردن هدفون استاندارد فراهم شود و دیگر نیازی به استفاده از آداپتر نباشد . در این مدل محل کارت حافظه وجود ندارد زیرا حافظه داخلی آن 8 گیگابایت است . در سونی اریکسون W960 دوربین ثانویه برای مکالمه تصویری در بالای گوشه چپ قاب جلوی تلفن قرار دارد .  

قسمت عمده قاب پشت تلفن را درب محفظه باتری تشکیل می دهد که آرم سونی اریکسون روی آن حک شده است . لنز دوربین 3.2 مگاپیکسل همراه با دو LED نیز در قاب پشت گوشی وجود دارد . قسمتی از حلقه نقره ای اطراف لنز روی درب باتری قرار گرفته است . بلندگو نیز در بالای گوشه راست قاب پشت مشاهده می شود .  کلید روشن/خاموش گوشی در بالای طرف راست تلفن   وجود دارد.
عوض اینکه در هر طرف گوشی یک بلندگو باشد در این مدل فقط یک بلندگو در قاب پشت وجود دارد . اما همین بلندگو به تنهایی کیفیت صوتی خوبی ارائه می دهد . هدفون موجود در بسته بندی در این مدل دارای دو قسمت است . یک بخش آن به تلفن وصل می شود و بخش دیگر دارای سوکت 3.5 میلی متری برای وصل کردن هدفون است .

سونی اریکسون W902

بررسی سونی اریکسون W902 :

کمپانی سونی اریکسون گوشی جدید W902 را تا حدودی شبیه به مدل W980 طراحی و تولید کرده است . اگرچه این گوشی از نظر امکانات و ویژگی ها پیشرفته تر است . مدل W902 سونی اریکسون دارای یک دوربین 5 مگاپیکسل با کانون اتوماتیک و فلش LED ، کلیدهای اختصاصی موسیقی ، صفحه نمایش 2.2 اینچ QVGA با 262k رنگ و 25MB حافظه داخلی است که یک کارت حافظه 8GB M2 نیز در بسته بندی آن وجود دارد . صفحه نمایش گوشی با استفاده از شتاب سنج داخلی از قابلیت چرخش اتوماتیک برخوردار است . از آنجایی که این مدل گیرنده GPS ندارد ویژگی geotagging با استفاده از برج های سلولی محل کاربر را برآورد می کند . این گوشی عضوی از خانواده واکمن سونی اریکسون است که از رادیو FM با RDS و بلوتوث استریو نیز پشتیبانی می کند . W902 به نسل سوم و HSDPA نیز مجهز است . این گوشی در رنگ های مشکی ، قرمز و سبز از سه ماهه چهارم 2008 موجود می شود . 

ابعاد گوشی ۱۱۰ x ۴۹ x ۱۱.۷ میلی متر و وزن آن 99.8 گرم است . طراحی گوشی چندان جالب نیست و خیلی متفاوت از گوشی های قدیمی واکمن نمی باشد . اما با اینحال W902 مورد استقبال کاربران واکمن سونی اریکسون قرار می گیرد . کلیدهای موسیقی در طرف راست گوشی قرار دارند که امکان کنترل نرم افزار واکمن بدون نیاز به باز کردن برنامه را فراهم می کنند . این کلیدها درست در جایی قرار دارند که هنگام در دست گرفتن گوشی انگشتان دست روی آن قرار می گیرد . به این دلیل نرم افزار واکمن اغلب بطور تصادفی فعال می شود . از کلید واکمن برای دسترسی به نرم افزار واکمن 3.0 و برای کنترل واکمن با حرکت دادن گوشی استفاده می شود ، یعنی کاربر می تواند آهنگ ها را تغییر بدهد و حتی در کل PlayList بطور تصادفی آهنگ انتخاب کند .  

یک بلندگوی بزرگ در بالای قاب جلوی گوشی مشاهده می شود . خروجی صدای گوشی فقط یک چهارم از آن را تشکیل می دهد . دوربین مکالمه تصویری و حسگر نور محیط نیز در این قسمت قرار دارد .   

صفحه نمایش 2.2 اینچ W902 که دارای وضوح QVGA است و 262K رنگ را نشان می دهد نیز در پایین آن وجود دارد . میزان روشنایی صفحه نمایش در حد مطلوب است و از کیفیت تصویر خوبی برخوردار است .   

صفحه کلید گوشی ساختار مناسبی دارد . بین کلیدها فضای کافی فراهم شده است و کلیدها بخوبی واکنش می دهند . کلید حرکتی دایره ای شکل است که شش کلید کنترل و مرور در اطراف آن قرار دارند . کلیدهای Call و End اندازه خیلی کوچکی دارند .   

دو Softkey نیز وضعیت همانندی دارند . مرکز کلید حرکتی در واقع کلید اختصاصی دوربین است که اندازه بزرگی دارد و استفاده از آن آسان است .  

لنز دوربین 5 مگاپیکسل با فلش LED و بلندگو در قاب پشت گوشی قرار دارد . محل بند گوشی نیز در این قسمت در نظر گرفته شده است . لوگوی سونی اریکسون به صورتی در قاب پشت قرار دارد که موجب لق زدن گوشی هنگام قرارگیری روی یک سطح صاف می شود .    

کارت حافظه M2 و باتری BST-38 Li-PO زیر پوشش باتری وجود دارند . توان باتری 930 mAh است که در مکالمه مداوم تا 9 ساعت و در حالت Stand by حداکثر 380 ساعت دوام می آورد . خوشبختانه امکان بیرون آوردن کارت حافظه در زمان روشن بودن گوشی وجود دارد. ساختار W902 بقدر کافی مقاوم است . قاب پلاستیکی گوشی دارای چند قطعه فلزی نیز می باشد که آن را بطور کلی زیبا و مستحکم جلوه می دهد .

تم k800

تم عشق بستنی ها Ice Cream Lover که برای گوشی های سونی اریکسون با اندازه تصویر 240x320 پیکسل در اختیار شما قرار گرفته است.

Ice Cream Lover

قابل نصب بر روی گوشی های سونی اریکسون :

K850 | W910 | K530 | T650 | S500 | Z750 | W580 | K810 | W888 | W830
W850 | K800 | W900 | S710 | S700

فرمت: THM
دانلود با حجم 509 kb
منبع: ...www.far30mobile.com..

گوشی های چینی

تفاوت عمده گوشی های چینی در کیفیت اما برای کسی که دوست داره ویرایشی مانند گوشی های اصل داشته باشه و به بهای کمی هم میخواهد بدست بیاره چیه به نظر من در این گوشی ها سعی بر نزدیک بودن به اصل مد نظر بوده پس برای خرید آنها با شرایط یاد شده مشکلی وجود نداره نظر شما دوستان چیه

بازی معروف King Kong برای گوشی های موتورولا

بازی معروف King Kong برای گوشی های موتورولا

دانلود

آنتی ویروس McAfee برای گوشی های موبایل

این روزها با روند رو به رشد هک موبایل شما همیشه نیاز به یک آنتی ویروس قوی برای گوشی  خود احتیاج دارید.McAfee Virus Scan Mobile یکی از قوی ترین آنتی ویروس ها برای گوشی شما می باشد.

 

 

دانلود

 

ایجاد حافظه بیشتر در ممری کارت مخصوص گوشی های نوکیا

ایجاد حافظه بیشتر در ممری کارت مخصوص گوشی های نوکیا 

 

پیام کوتاه از طریق تلفن ثابت تا پایان سال

در پی وعده‌های شرکت مخابراتپیام کوتاه از طریق تلفن ثابت تا پایان سال
پیام کوتاه از جمله خدمات پرمخاطبی است که بیشتر از این روی دستگاه‌های تلفن همراه و در برخی از وسیله‌های همراه دیگر مانند رایانه جیبی و شخصی دیده می‌شد. این سرویس ارزش افزوده به عنوان یکی از سرویس‌های پرسود برای شرکت‌های مخابرات به حساب می‌آید تا جایی که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2012 درآمد حاصل از این سرویس به مبلغی در حدود 67میلیارد دلار برسد. شاید هم همین پرسود بودن ارائه این سرویس باعث شده که شرکت‌های مخابراتی دست به ارائه سرویس ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن ثابت بزنند تا شاید از این راه نیز درآمد خود را افزایش دهند. گفتنی است که از حدود دو سال پیش نیز مسوولان مخابراتی کشور ما که از هیچ راهی برای کسب درآمد دریغ نمی‌کند به فکر ارائه این سرویس به مشترکان خود افتاده‌اند.

SMS از طریق تلفن ثابت در ایران
ارسال و دریافت SMS از طریق تلفن ثابت، یکی از سرویس‌های ارزش افزوده‌ای است که در کشورهای توسعه یافته مورد استفاده گسترده مشترکان قرار گرفته است. Fix SMS به عنوان یک سرویس متداول در مخابرات جهان توانسته است جایگاه خود را با تدوین استانداردها و قوانین مشخص ارتقا ببخشد.
گفته می‌شود استفاده از این خدمات در کشور ما نیز طی دو سال گذشته به صورت آزمایشی در چندین شهر کشور در حال اجرا است. فرشید گل‌زاده مدیر توسعه تجاری شرکت پیک آسا به عنوان یکی از شرکت‌های خصوصی فعال در صنعت مخابرات در توضیح ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن ثابت می‌گوید: «ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن ثابت در واقع امکانی است که تا پیش از این روی دستگاه‌های تلفن همراه امکان‌پذیر بود.

اما در حال حاضر با احداث یک sms center و فعال شدن آن کاربران می‌توانند از طریق تلفن‌های ثابت خود نیز دست به ارسال پیام کوتاه بزنند» گل‌زاده در ادامه می‌افزاید: «در حال حاضر شرکت پیک آسا تنها شرکت تولیدکننده سیستم‌های messageing در کشور است که امکان ارسال پیام کوتاه در کشور را فراهم می‌سازد. این شرکت با توجه به سابقه و فعالیتی که در ارائه خدمات به شرکت ارتباطات سیار داشت، امکان ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن ثابت را نیز به مخابرات پیشنهاد داد و مخابرات نیز با بررسی‌های لازم و با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم انجام این طرح در سطح کشور را پذیرفت.»
گل‌زاده در توضیح چگونگی استفاده از این سرویس از طریق تلفن ثابت می‌گوید: « استفاده از این امکان باید از طریق تلفن‌های خاصی صورت بپذیرد؛ چراکه تبادل پیام کوتاه از طریق تلفن ثابت روی بسیاری از گوشی‌های معمولی رایج امکان‌پذیر نیست و کاربران باید تلفن‌های خاصی را از بازار تهیه کنند که این تلفن‌ها امکان اتصال به مرکز ما را داشته باشند تا بتوانند ارسال و دریافت پیام را به راحتی انجام دهند.

گل‌زاده در مورد استفاده از این سرویس در کشور می‌گوید: «همان اوایل کار این طرح به صورت پایلوت در استان فارس و تنها به مدیران و مسوولان مخابراتی این استان ارائه شد و در مرحله بعد هم در تهران و کرمان این طرح به صورت آزمایشی انجام و نتایج خوبی را هم در پی داشت. همچنین در حال حاضر هم شهر تبریز با برگزاری مناقصه و اتصال به مرکز Messaging و با خرید تجهیزات و امکانات لازم می‌توانند تا چند روز دیگر استفاده از این خدمات را در اختیار تمامی کاربران قرار دهند.» مدیر توسعه تجاری شرکت پیک‌آسا در مورد نحوه فعال شدن این سرویس روی تلفن ثابت، تعداد کاراکترهای ارسالی و زبان متن پیام‌های ارسالی نیز این چنین اظهار می‌دارد: «مطابق استانداردهای موجود، سرویس پیام کوتاه روی شبکه تلفن ثابت همانند تلفن همراه قابلیت انتقال 160 کاراکتر در هر بار ارسال پیام را خواهد داشت همچنین زبان مورد استفاده را هم مانند تلفن همراه هم می‌تواند فارسی یا انگلیسی باشد که این هم باز به قابلیت دستگاه تلفن بستگی دارد.»

به گفته گل‌زاده با فراگیر شدن امکان استفاده ارسال پیام کوتاه در شبکه تلفن ثابت این سرویس بسیار گسترده‌تر و کاربردی‌تر از وضعیت موجود قابل استفاده در تلفن‌های همراه خواهد بود. بنابر اظهارات وی فراگیر شدن استفاده از این خدمات و خارج شدن آن از حالت پایلوت مستلزم برگزاری مناقصه‌هایی از طرف شرکت مخابرات و همچنین فراهم کردن تجهیزات و امکانات لازم برای ارائه این خدمات را دارد. به گفته گل‌زاده یکی از اصلی‌ترین ابزار برای ارسال پیام کوتاه توسط تلفن‌ ثابت بعد از آماده‌شدن تجهیزات، دستگاه‌های مخصوص برای ارسال این سرویس است که در بازار ایران به صورت معدودی یافت می‌شود.

مشکلات موجود
عده‌ای از کارشناسان در مورد ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن ثابت بر این باورند که این سرویس در حال حاضر در دنیا و در مورد تعدادی از کشورها مورد استقبال قرار نگرفته و به عنوان یک سرویس فعال از آن استفاده نمی‌شود که آن طور که شواهد نشان می‌دهد مسوولان مخابراتی نسبت به این طرح واکنش مثبتی نشان داده‌اند و هم‌اکنون چند شرکت اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌توانند این سرویس را ارائه و سرمایه‌گذاری آن را نیز انجام دهند. هرچند مسوولان مخابرات در یک سال گذشته از ارائه سرویس پیام‌کوتاه روی شبکه تلفن ثابت و آماده بودن زیرساخت‌های آن خبر داده‌اند، اما به گفته مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران، قابل اجرا بودن این طرح در کشور تا پایان امسال مشخص خواهد شد.

روح‌اللهی در گفت‌و‌گو با یکی از خبرگزاری‌ها با اشاره به اینکه امکان دارد این طرح با استقبال رو‌به‌رو نشود، اظهار داشته بود که شاید علت اصلی مورد استقبال نبودن سرویس پیام کوتاه از طریق تلفن ثابت به گرانی گوشی‌های مخصوص این سرویس برگردد. وی در ادامه می‌افزاید: «اغلب گوشی‌های تلفن ثابت که در بازار وجود دارند، ویژگی ارسال پیام کوتاه را ندارند و از سوی دیگر مردم ترجیح می‌دهند از طریق تلفن همراه که در جاهای مختلفی در دسترس است برای ارسال پیام کوتاه استفاده کنند تا این که در مدت زمانی که در منزل یا محل کار به سر می‌برند بخواهند از این طریق پیام کوتاه ارسال کنند.
گفته‌های رییس هیات مدیر شرکت مخابرات ایران در حالی است که ولی‌ا‌لله نجمی عضو هیات مدیره شرکت مخابرات بر این باور است که این کار به هیچ وجه صرف هزینه‌های زیادی را برای کاربران به دنبال نداشته و معتقد است با زیرساخت‌هایی که شرکت مخابرات آماده کرده است این طرح با موفقیت انجام می‌شود؛ چرا که این طرح بر اساس استانداردهای جهانی Etsi در حال اجرا شدن است.

همچنین تا زمانی که این طرح در کشور اجرا نشود، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا موفقیت‌آمیز خواهد بود یا خیر؟ نجمی در مورد این که این طرح چه زمانی از حالت آزمایشی خارج می‌شود، می‌‌گوید: «در حال حاضر تعاملاتی را با اپراتورهای شرکت ارتباطات سیار انجام داده‌ایم و فقط منتظر انجام برگزاری مناقصه هستیم. در مرحله بعد از برگزاری مناقصه نیز باید دست به تهیه تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بزنیم که باید بگویم در زمینه نرم‌افزاری امکانات لازم فراهم شده است.» بنابر اظهارات نجمی اگر مناقصه مربوط انجام و شرکت‌های ارائه دهنده مشخص شوند، این طرح به احتمال صد در صد تا پایان سال به صورت گسترده در اختیار تمامی کاربران قرار خواهد گرفت.

گل‌زاده نیز در مورد استقبال مشترکان از این طرح می‌گوید: «اگر این طرح را در مقایسه با ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن همراه در نظر بگیریم مشخص است که استفاده از تلفن همراه به مراتب مقبولیت بیشتری را در نزد کاربران دارد و افراد به استفاده از این دستگاه کشش بیشتری دارند همچنین در بسیاری از کشورها به دلیل اینکه زیرساخت‌های ارتباط قوی دارند، دیگر نیازی به استفاده از چنین سیستم‌هایی کمتر حس می‌شود، اما اینکه بگویم این پروژه مورد استقبال قرار نخواهد گرفت و شکست خواهد خورد درست نیست؛ چرا که در حال حاضر اکثر کشورهای اروپایی مثل انگلیس، ایتالیا و در میان کشورهای منطقه امارات به طور گسترده این طرح را اجرا کرده‌اند و با استقبال مشترکان نیز روبه‌رو بوده است.

گل‌زاده در مورد هزینه‌بر بودن این پروژه نیز تصریح می‌کنند: این طرح به هیچ عنوان هزینه‌بر نیست و در مقابل پروژه‌های دیگر مخابرات حتی از هزینه کمتری هم استفاده کرده و باید بگویم که با فراهم آمدن تجهیزات لازم این هزینه‌ها کمتر هم خواهد شد. به گفته وی این طرح نه تنها کاربرد شخصی نداشته، بلکه کاربردهای دیگر را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد که از جمله آن می‌توان به ارائه وضعیت آب‌و‌هوا، اعلام آخرین موجودی حساب بانکی و ... اشاره کرد. در واقع این طرح باعث به وجود آمدن یک نوع تجارت هم می‌شود، گل‌‌زاده در ادامه می‌افزاید با توجه به گستردگی کاربران تلفن ثابت در سطح کشور، واردات در مرحله بعد ساخت این گوشی‌ها خود می‌تواند مجموعه‌ای از مشاغل جدید را ایجاد کند و با این شرایط این طرح یک توجیه کاملا اقتصادی را به دنبال دارد.

اما در زمینه تعرفه ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن ثابت نجمی می‌گوید: «در دو سه ماه گذشته تعرفه استفاده از این خدمات توسط تلفن ثابت مشخص شد که این تعرفه در مورد ارسال پیام‌کوتاه از تلفن ثابت به تلفن ثابت یک پالس که هر پالس برابر 47ریال است. ارسال پیام کوتاه از تلفن ثابت به تلفن همراه 2 پالس یعنی 94ریال و ارسال پیام کوتاه بین‌المللی 5پالس است.» مسوولان شرکت مخابرات در سال گذشته و با تاکید بر اینکه با فعال شدن سرویس پیام‌کوتاه تلفن ثابت، سیستم شبکه تغییر زیادی نخواهد کرد، گفته بودند از لحاظ فنی و پس از تست نهایی این سرویس ظرف دو ماه آینده برای ارائه به مشترکان آماده راه‌اندازی خواهد بود که در صورت تقاضای مشترکان و با تغییر گوشی‌ها قابل‌استفاده است. این اظهارنظرها در حالی است که حدود یک سال و نیم از این وعده‌ها می‌گذرد و هنوز مشترکان نتوانسته‌اند از این خدمات استفاده کنند.

بنابر گفته کارشناسان اگر مناقصه مذکور برگزار و تجهیزات لازم آن نیز فراهم شود، باز هم مشکل دیگری دیده می‌شود و آن هم گوشی‌های خاص آن است. براساس شواهد موجود 99درصد از گوشی‌های تلفن ثابت موجود در بازار فاقد قابلیت ارسال پیام کوتاه هستند و تنها تعداد محدودی این قابلیت را دارند و شاید به همین دلیل و به عقیده همین کارشناسان این طرح با استقبال روبه‌رو نشود.

بلوتوث

بزرگ و کوچک، پیر و جوان اکثریت مردم از بلوتوث و نحوه کارکردن با آن آگاه هستند. بسیاری از گوشی‌های تلفن همراه، دوربین‌های دیجیتالی و پرینترها و ... مجهز به این فناوری هستند.
کلمه بلوتوث ریشه دانمارکی دارد و از نام پادشاه دانمارک در سال‌های 940 تا 986 گرفته شده است. نام پادشاه دانمارک در آن زمان Harald Blaatand بود. کلمه Blaatand پس از انتقال به زبان انگلیسی به شکل Bluetooth تلفظ شد. در زمان حکومت Harald Blaatand دانمارک و نروژ در جنگ های مذهبی با هم مشکل داشتند و این پادشاه توانست این دو کشور را با یکدیگر متحد کند و از آن پس شهرت زیادی کسب کرد.

در واقع تکنولوژی Bluetooth هم بر پایه اتحاد یکپارچه سیستم های کامپیوتر که نماد انحاد ایجاد شده بین دوکشور است.
ایده اصلی ایجاد سیستم ارتباطی یکپارچه بین وسایل الکترونیکی با یک استاندارد کلی در سال ۱۹۹۴ توسط شرکت موبایل Ericsson ارائه شد. جالب است بدانید ریاست این پروژه انقلابی را زنی ایرانی به نام ماریا خورسند بر عهده داشت. ماریا خورسند، یکی از مدیران مشهور صنعت IT جهان است.
ماریا خورسند در زمان مدیریت خود در شرکت اریکسون سوئد، مدیریت این پروژه را به عهده گرفت و به او لقب مادر معنوی تکنولوژی بلوتوث داده شد.

ماریا خورسند در سال 1957 (1336) در شهر ساری، مرکز استان مازندران، متولد شد. او در سال 1975 به لس‌آنجلس مهاجرت کرد و فوق‌لیسانس کامپیوتر خود را از دانشگاه فولرتون (Fullerton) کالیفرنیا گرفت و در دهه 80 نیز مقیم سوئد شد.
پنج شرکت Ericsson ، Intel ، Nokia ، IBM و Toshiba توانستند گروهی را تشکیل دهند به نام Bluetooth (Special Interest Group) SIG با تشکیل این گروه موفق به پایه‌گذاری استاندارد مورد نیاز بین وسایل الکترونیک شدند. تکنولوژی بلوتوث هم مانند هر تکنولوژی دیگری رفته رفته توسعه پیدا کرده است،
شرح کاملی از این رشد و توسعه را با هم مطالعه می‌کنیم:

اولین نسخه‌های بلوتوث مشکلات و کاستی‌هایی داشتند نسخه 1.0 و B1.0 از اولین سری تکنولوژی بلوتوث هستند که اکثر شرکت‌های تولید کننده محصولات الکترونیکی استفاده کننده این تکنولوژی در برقراری ارتباط محصولاتشان با یکدیگر با مشکل مواجه می‌شدند.
این دستگاه ها برای ایجاد ارتباط مجبور بودند آدرس سخت‌افزاری دستگاه (BD-ADDR) را در فرآیند اتصال دو دستگاه فاش کنند که در نتیجه اصل پنهان نگه داشتن هویت دستگاه نقض می‌شد.

نسخه 1.1
بسیاری از خطاهای موجود در دو نسخه قبلی را پوشاند و قبلیت پشتیبانی از کانال‌های بدون رمزگذاری به آن اضافه شد و به سیستم Received Signal Strength Indication ( RSSI ) همان نمایشگر قدرت سیگنال دریافتی مجهز شد.

نسخه 1.2
تغییرات عمده‌ای را در این نسخه شاهد بوده‌ایم:
برقراری سریع‌تر ارتباط بین دستگاه‌ها
استفاده از ( AFH) Adaptive frequency-hopping spread spectrum برای جلوگیری از تداخل فرکانس‌های رادیویی
افزایش سرعت انتقال تا 721 کیلوبیت در ثانیه
ارتباط گسترده همزمان: Extended Synchronous Connections (eSCO) استفاده از این تکنیک و بهبود کیفیت صدای بسته‌های آسیب دیده و ارسال مجدد آنها را در بر می‌گیرد.
پشتیبانی رابط کنترل میزبان (HCI) Host Controller Interface برای three-wire UART

نسخه 2.0
این نسخه از دهم نوامبر سال 2004 مورد استفاده قرار گرفته است پشتیبانی از نسخه 1.1 و بالابردن سرعت ارزیابی و انتقال داده تا سه برابر و در شرایطی خاص تا ده برابر، کارآیی بهینه بین هر دستگاه و بالاتر رفتن پهنای باند از مشخصات این نسخه هستند

نسخه 2.1
از جولای سال 2007 استفاده از این نسخه مرسوم شد این نسخه سازگاری کامل با نسخه‌های 1.1 و 2.0 را داراست.
بهینه سازی در اتصال به دستگاه‌های مختلف و ایجاد لیست از دستگاه‌های یافته شده در زمان جست‌وجو از مشخصه‌های جدید است. ساخت تونل ارتباطی رمزگذاری شده برای حفظ امینت و جلوگیری از دزدیده شدن اطلاعات در حال ارسال توسط دیگران.

نسخه 3.0
در حال حاضر آخرین نسخه و سریع‌ترین نسخه از این تکنولوژی است که با بهره‌گیری از باند گسترده رادیویی (UWB) Ultra-Wideband سرعت انتقال آن در ثانیه به 480 مگابیت می‌رسد و انرژی مصرفی آن فوق‌العاده کم است.
عدم تداخل بین دستگاه‌های در حال ارتباط با یکدیگر نیز از خصوصیت‌های نسخه 3.0 بشمار می‌رود، این تکنولوژی را SSFH می‌نامند. بلوتوث یک استاندارد رادیویی و پروتکل ارتباطی برای ارتباط بین وسایل الکترونیکی است و برد کوتاهی دارد (1متر تا 100 متر). دستگاه‌هایی که در حدفاصل مجاز از یکدیگر قرار دارند می‌توانند با استفاده از تکنولوژی بلوتوث با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
از آنجایی که این دستگاه ها از یک سیستم ارتباطی رادیویی استفاده می‌کنند احتیاجی به خط دید مستقیم بین آنها نیست و حتی با وجود موانع نیز می‌توانند ارتباط را برقرار کنند، اما در نهایت باید در محدوده یکی از سه کلاس موجود قرار داشته باشند:

Class 1 100 mW (20 dBm) ~100 meters
Class 2 2.5 mW (4 dBm) ~10 meters
Class 3 1 mW (0 dBm) ~1 meter

در علم IT به شبکه ایجاد شده از طریق بلوتوث شبکه بی‌سیم شخصی (PAN) Personal Area Network گفته می‌شود که با استاندارد IEEE 802.15.1 هم شناخته می‌شود.
با استفاده از بلوتوث می‌توان 8 دستگاه را به طور همزمان به هم متصل کرد. علی رغم اینکه همه دستگاه‌ها در شعاع 10 متری یکدیگر قرار دارند هیچگونه تداخلی در ارتباط بین شان پیش نخواهد آمد. این بدان دلیل است که بلوتوث با استفاده از تکنیکی با عنوان پرش فرکانس‌ها (SSFH) امکان استفاده همزمان از یک فرکانس مشخص رادر بیش از یک دستگاه غیرممکن می‌سازد. در این تکنیک بلوتوث طیف فرکانسی ISM را به 79 فرکانس مجزا تقسیم کرده و دستگاه مورد نظر بر مبنای معیارهای خاص در هر لحظه به صورت تصادفی یکی از این فرکانس‌ها را انتخاب کرده و استفاده می‌کند.

در ارتباطات بلوتوث دستگاه فرستنده در هر ثانیه 1600 بار فرکانس عوض می‌کند. بدین ترتیب تعداد دستگاه‌های بیشتری می‌توانند از طیف رادیویی استفاده کنند و امکان تداخل بین آنها هم کاهش می‌یابد.
وقتی دستگاه‌های بلوتوث در فاصله مجاز از هم قرار می‌گیرند یک گفت‌وگوی الکترونیکی بین شان رخ می‌دهد تا چنانچه داده‌ای باید منتقل شود با یکی از دستگاه‌ها باید دیگری را کنترل کند ارتباط بین شان برقرار شود. وقتی این گفت‌وگو انجام می‌شود دستگاه‌ها یک شبکه ایجاد می‌کنند. شبکه‌ای که توسط سیستم‌های بلوتوث ایجاد می‌شود شبکه شخصی (PAN) نامیده می‌شود که ممکن است فضای یک اتاق یا خانه را در بر بگیرد یا اینکه فاصله بین تلفن همراه و HANDSFREE آن که به گوش‌تان وصل است را شامل می‌شود.

موارد استفاده از تکنولوژی بلوتوث متعدد است، از شایع‌ترین آنها می‌توان به تلفن همراه اشاره کرد، با وجود این تکنولوژی در ساختار تلفن همراه شما می‌توانید ارسال و دریافت داده را به راحتی انجام دهید برقراری اتصال بین هندزفری و تلفن همراه نیز یکدیگر از موارد استفاده است.
ارتباط با دستگاه‌های ورودی و خروجی کامپیوترهای شخصی، مانند صفحه کلید، موشواره و چاپگر. مورد دیگر را می‌توان به کنسول‌های بازی اشاره کرد مانند WII محصولی از شرکت NINTENDO ، PlayStation محصول شرکت Sony و یا Xbox محصول شرکت Microsoft. این کنسول‌ها از بلوتوث برای برقراری ارتباط بین کنسول و دسته آن استفاده می‌کنند.

در این بین بازاریابی، تبلیغات و اطلاع رسانی هم پای خود را از رسانه ها فراتر گذاشته‌اند و از تلفن همراه بعنوان یک رسانه استفاده می‌کنند و با بهره‌مندی از تکنولوژی بلوتوث تبلیغات را بدون واسطه به مردم می‌رسانند:
دستگاه‌هایی ساخته شده که در صورت نصب آنها در محل‌های مختلف می‌توانید اقدام به معرفی محصولات و خدمات خود از طریق ارسال متن، عکس، فایل صوتی و حتی تصویری نیز به مشتریان بپردازید، البته همانطور که قبل تر نیز گفته شد تکنولوژی بلوتوث محدودیت طول برد دارد و بصورت متوسط از 10 متر تا 1000 و 1200 متر ادامه دارد.
استفاده از بلوتوث در عرصه اطلاع‌رسانی و تبلیغات پیشرفته تر نیز شده است. شما در نوعی از دستگاه‌های اطلاع رسانی علاوه بر ارسال تبلیغات رایگان می‌توانید دریافت اطلاعات نیز داشته باشید به عنوان مثال برای خود صندوق انتقادات و پیشنهادات درست کنید و یا از طریق بلوتوث از مشتری سفارش بگیرید.

با اس ام اس شطرنج بازی کنید

عضو هیت مدیره‌شرکت رهیاب پیام رسان به عنوان مجری خدمات ارزش افزوده تلفن همراه از عرضه نرم‌افزار موبایل شطرنج فارسی به صورت رایگان بر گوشی‌‏های تلفن همراه خبر داد.

علیرضا احمدیان‌زارچی، در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان این که این حرکت می‌‏تواند تحولی در تمرینات شطرنج از طریق فناوری‌‏های روز باشد، اظهارداشت: از این پس شطرنج بازان می‌‏توانند با داشتن این نرم‌افزار رایگان بر روی گوشی تلفن همراه خود به راحتی در هر مکانی که هستند اعم از مسافرت یا محل کار و یا منزل، بازی خود را با رقیب یا یک دوست ادامه دهند.

وی، گفت: روند کار به این شکل است که فرد با انجام یک حرکت در صفحه شطرنج حرکت موردنظر را از طریق SMS به موبایل مخاطب ارسال کند مخاطب نیز می‌‏تواند به حساب نیاز بازی مدت زمان طولانی روی حرکت جواب فکر کرده و پس از چند ساعت یا چند روز مهره خود را به حرکت درآورد.

وی، ادامه داد: در این حالت هیچ یک از طرفین معطل حرکت طرف دیگر نمی‌‏شود و می‌‏تواند به مسایل روزمره بپردازد. احمدیان، از دیگر قابلیت‌‏های این سیستم را قابلیت ارسال متن پیام به طرف مقابل در کنار حرکت مهره انجام شده دانست که همگی فقط در یک SMS انجام می‌‏شود و گفت: این خود باعث ردو بدل پیام‌‏های هیجانی برای بازی می‌‏شود.

وی، یادآورشد: متقاضیان این نرم‌افزار می‌‏توانند برای نحوه تهیه این نرم‌افزار یک SMS به شماره 100035 ارسال کنند تا نحوه تهیه رایگان این نرم‌افزار به آنها اعلام شود. احمدیان زارچی، تصریح کرد: متقاضیان می‌‏توانند از دیگر خدمات رایگان شرکت رهیاب نظیر دیکشنری، وضعیت هوا ، چیستان روز، پیام سلامتی روز ، اوقات شرعی و ده‌‏ها سرویس دیگر استفاده کنند و یا از طریق سامانه SMS2HIM به ارسال SMS رایگان بپردازند.

تماس اضطراری با باتری خالی به وسیله گوشی های سونی اریکسون

در گوشی های سونی اریکسون قابلیت بسیار جالبی نهفته است که ما را بیشتر به یاد بنزین ذخیره شده در باک ماشین های پیشرفته می اندازد! حتمأ برای شما نیز پیش آمده است که قصد گرفتن تماس یا کار ضروری دیگری با گوشی خود دارید ، اما گوشی شما شارژ ندارد. این موارد راه چاری ای که به ذهن افراد میرسد استفاده از تلفن ثابت یا همگانی و حتی قرض گرفتن گوشی افراد دیگر است. اما اگر گوشی شما سونی اریکسون دست نگاه دارید ، چرا که گوشی شما یک شارژ مخفی نیز در خود ذخیره است که در لحظات اورژانسی فریادرس شما خواهد شد. در این ترفند نحوه روشن کردن گوشی با شارژ خالی را به شما معرفی خواهیم کرد.

بدین منظور:
پس از خاموش شدن گوشی و پس از آن که اطمینان پیدا کردید گوشی خالی از شارژ باتری دیگر به روش معمول روشن نخواهد شد  ، کافی است:
کلید Power گوشی را به مدت 15 ثانیه نگه دارید.
پس از 15 ثانیه خواهید دید که گوشی شما روشن خواهد شد!
حالا میتوانید دکمه را رها کنید.
اکنون گوشی شما روشن شده است و میتوانید یک تا دو تماس کوچک اورژانسی با گوشی خود بگیرید.

این موضوع از ابتکارات شرکت سونی اریکسون است که در مواقع ضروری به کمک استفاده کنندگان این گوشی ها میاید.

نوکیا ۵۳۱۰ اکسپرس ‌موزیک

مشخصات
مشخصات کلی شبکه GSM 900 / 1800 / 1900
معرفی آگوست ۲۰۰۷
نسل  
پردازنده  
سیستم عامل Nokia OS
بستر نرم‌افزاری Series 40 5th Edition, Feature Pack 1
 
مشخصات فیزیکی شکل ظاهری ساده
ابعاد ۹٫۹ * ۴۴٫۷ * ۱۰۳٫۸ میلی‌متر
وزن ۷۱ گرم
تنوع رنگ مشکی-قرمز، مشکی-آبی
 
نمایش نوع TFT
وضوح ۳۲۰ * ۲۴۰ پیکسل
تعداد رنگ ۱۶ میلیون رنگ
ابعاد صفحه ۲ اینچ، ۴۱٫۵ * ۳۱٫۵ میلی‌متر
حسگر نور محیط بله
زبان فارسی  
 
دوربین کیفیت عکس ۲ مگاپیکسل
ابعاد عکس حداکثر ۱۲۰۰ * ۱۶۰۰ پیکسل
فیلمبرداری بله
ابعاد فیلم ۱۴۴ * ۱۷۶ پیکسل، ۷ تصویر در ثانیه
مدت فیلمبرداری  
نوع لنز  
حسگر CMOS بله
دوربین دوم خیر
تماس تصویری خیر
فوکوس اتوماتیک خیر
فلاش خیر
 
ذخیره‌سازی دفترچه تلفن ۲۰۰۰ شماره به همراه تصویر
گزارش تماس‌ها بله
نوع کارت حافظه microSD، حداکثر ۴ گیگابایت، قابل تعویض در حین کار
کارت حافظه همراه ۲ گیگابایت (بسته به نوع بسته‌بندی)
حافظه داخلی ۳۰ مگابایت
 
ویژگی‌ها مدیریت اطلاعات شخصی تقویم، دفترچه تلفن، یادداشت، وظایف آتی، مدیریت پرونده‌ها، تبدیل مقیاس، ساعت جهانی، ماشین حساب و ...
جی‌پی‌اس خیر
جاوا MIDP 2.1 (حداکثر ۱ مگابایت)
پخش موسیقی AAC, eAAC+, MP3, MP4, WMA, AMR-NB, AMR-WB, Mobile XMF, SP-MIDI, MIDI Tones (poly 64), True tones
پخش فیلم MPEG-4 , H.263/3GPP, H.264/AVC
دریافت فیلم بله
رادیوی اف‌ام بله، استریو، به همراه RDS
کار با پرونده‌های آفیس خیر
کار با پرونده‌های پی‌دی‌اف خیر
کار با پرونده‌های زیپ خیر
ویرایش فیلم خیر
ویرایش عکس خیر
صفحه کلید کامل خیر
ساعت بله
زنگ هشدار بله
پیش‌بینی کلمه T9
پخش با صدای بلند بله
فرمان صوتی بله
ضبط صدا بله
خروجی تلویزیون خیر
خروجی صدا بله، ۳٫۵ میلی‌متر (استاندارد)
میکروفون استریو خیر
بازی Snake II, Music Guess, Towerbloxx
دریافت و نصب بازی بله
 
تبادل اطلاعات ارسال پیام SMS, MMS, Email, Instant Messaging
مرورگر اینترنت xHTML, HTML، مرورگر Opera Mini، به همراه Flash Lite 2.1
مرورگر WAP WAP 2.0
بلوتوث بله،‌ نسخه ۲٫۰، پشتیبانی A2DP
درگاه مادون قرمز خیر
درگاه USB بله، نسخه ۲٫۰، microUSB
GPRS کلاس ۳۲
HSCSD بله
EDGE کلاس ۳۲
HSDPA خیر
Push to Talk بله، PoC
سرعت تبادل در شبکه حداکثر ۱۷۷ کیلوبیت در ثانیه
شبکه بیسیم خیر
انطباق با کامپیوتر بله
انباره USB بله
 
زنگ نوع پلی‌فونیک (۶۴ کانال)، مونوفونیک، تروتونز، ام‌پی‌تری، ام‌پی‌فور، WMA، به همراه زنگ‌های ویدویی
بلندگوهای استریو خیر
تنظیمات دریافت ملودی
لرزاننده بله
 
باتری نوع Li-Ion (BL-4CT) 860 mAh
حالت انتظار حداکثر ۳۰۰ ساعت
حالت مکالمه حداکثر ۵ ساعت و ۲۰ دقیقه
شارژ به وسیله درگاه USB خیر
 
محتویات بسته‌بندی گوشی نوکیا ۵۳۱۰ اکسپرس‌موزیک
باتری BL-4CT
شارژر AC-3
هدست HS-45, AD57
کابل اتصال به کامپیوتر CA-101
کارت حافظه MicroSD 2GB (بسته به نوع بسته‌بندی)
لوح فشرده نرم‌افزار بله
دفترچه راهنما بله
 

نوکیا ۳۵۰۰ کلاسیک

مشخصات
مشخصات کلی شبکه GSM 900 / 1800 / 1900
معرفی ژوئن ۲۰۰۷
نسل  
پردازنده  
سیستم عامل Nokia OS
بستر نرم‌افزاری Series 40 3rd Edition, Feature Pack 2
 
مشخصات فیزیکی شکل ظاهری ساده
ابعاد ۱۳٫۱ * ۴۵ * ۱۰۷ میلی‌متر
وزن ۸۱ گرم
تنوع رنگ خاکستری، صورتی، آبی لاجوردی
 
نمایش نوع TFT
وضوح ۱۶۰ * ۱۲۸ پیکسل
تعداد رنگ ۲۶۲۱۴۴ رنگ
ابعاد صفحه ۱٫۸ اینچ
زبان فارسی  
 
دوربین کیفیت عکس ۲ مگاپیکسل
ابعاد عکس حداکثر ۱۲۰۰ * ۱۶۰۰ پیکسل
فیلمبرداری بله
ابعاد فیلم ۱۴۴ * ۱۷۶ پیکسل، ۱۵ تصویر در ثانیه
مدت فیلمبرداری  
نوع لنز  
حسگر CMOS بله
دوربین دوم خیر
تماس تصویری خیر
فوکوس اتوماتیک خیر
فلاش خیر
 
ذخیره‌سازی دفترچه تلفن ۲۰۰۰ شماره
گزارش تماس‌ها بله
نوع کارت حافظه microSD، قابلیت افزایش حداکثر تا ۲ گیگابایت
کارت حافظه همراه  
حافظه داخلی ۸٫۵ مگابایت
 
ویژگی‌ها مدیریت اطلاعات شخصی تقویم، دفترچه تلفن، یادداشت، وظایف آتی، ماشین حساب و ...
جی‌پی‌اس خیر
جاوا MIDP 2.0 (حداکثر ۱ مگابایت)
پخش موسیقی AAC, AAC+, eAAC+, MP3, MP4, WMA, AMR-NB, Mobile XMF, SP-MIDI, MIDI Tones (poly 64), True tones
پخش فیلم MPEG-4 , H.263/3GPP, H.264/AVC
دریافت فیلم بله
رادیوی اف‌ام بله، استریو
کار با پرونده‌های آفیس خیر
کار با پرونده‌های پی‌دی‌اف خیر
کار با پرونده‌های زیپ خیر
ویرایش فیلم خیر
ویرایش عکس خیر
صفحه کلید کامل خیر
ساعت بله
زنگ هشدار بله
پیش‌بینی کلمه T9
پخش با صدای بلند بله
فرمان صوتی بله، مستقل از گوینده
ضبط صدا بله
خروجی تلویزیون خیر
خروجی صدا بله
میکروفون استریو خیر
بازی بله
دریافت و نصب بازی بله
 
تبادل اطلاعات ارسال پیام SMS, MMS, Email, Instant Messaging
مرورگر اینترنت xHTML, HTML، به همراه Flash Lite 2.0
مرورگر WAP WAP 2.0
بلوتوث بله،‌ نسخه ۲٫۰، پشتیبانی A2DP
درگاه مادون قرمز خیر
درگاه USB بله، miniUSB
GPRS کلاس ۱۰
HSCSD بله
EDGE کلاس ۱۰
3G خیر
HSDPA خیر
Push to Talk بله، PoC
سرعت تبادل در شبکه حداکثر ۲۳۶٫۸ کیلوبیت در ثانیه
شبکه بیسیم خیر
انطباق با کامپیوتر بله
انباره USB بله
 
زنگ نوع پلی‌فونیک (۶۴ کانال)، ام‌پی‌تری
بلندگوهای استریو خیر
تنظیمات دریافت ملودی
لرزاننده بله
 
باتری نوع Li-Ion (BL-4C) 820 mAh
حالت انتظار حداکثر ۲۸۰ ساعت
حالت مکالمه حداکثر ۳ ساعت
شارژ به وسیله درگاه USB خیر
 
محتویات بسته‌بندی گوشی نوکیا ۳۵۰۰ کلاسیک
باتری BL-4C
شارژر AC-4
هدست HS-47
کارت حافظه MicroSD 128MB
دفترچه راهنما بله
 

نوکیا n ۸۱

شخصات
مشخصات کلی شبکه UMTS 2100 / GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
معرفی نوامبر ۲۰۰۷
نسل سوم
پردازنده ARM 11، فرکانس ۳۶۹ مگاهرتز
سیستم عامل Symbian OS v9.2
بستر نرم‌افزاری Series 60 3rd Edition, Feature Pack 1
 
مشخصات فیزیکی شکل ظاهری کشویی
ابعاد ۱۷٫۹ * ۵۰ * ۱۰۲ میلی‌متر
وزن ۱۴۰ گرم
تنوع رنگ مشکی-قهوه‌ای
 
نمایش نوع TFT
وضوح ۳۲۰ * ۲۴۰ پیکسل
تعداد رنگ ۱۶ میلیون رنگ
ابعاد صفحه ۲٫۴ اینچ
زبان فارسی  
 
دوربین کیفیت عکس ۲ مگاپیکسل
ابعاد عکس حداکثر ۱۲۰۰ * ۱۶۰۰ پیکسل
فیلمبرداری بله
ابعاد فیلم ۲۴۰ * ۳۲۰ پیکسل، حداکثر ۱۵ تصویر در ثانیه
مدت فیلمبرداری  
نوع لنز  
حسگر CMOS بله
دوربین دوم بله، حداکثر ۲۴۰ * ۳۲۰ پیکسل
تماس تصویری بله
فوکوس اتوماتیک خیر
فلاش بله
 
ذخیره‌سازی دفترچه تلفن بله، نوع پیشرفته به همراه تصویر
گزارش تماس‌ها بله، حداکثر ۳۰ روز
نوع کارت حافظه -
کارت حافظه همراه خیر
حافظه داخلی ۸ گیگابایت
 
ویژگی‌ها مدیریت اطلاعات شخصی تقویم، دفترچه تلفن، یادداشت، وظایف آتی، مدیریت پرونده‌ها و ...
جی‌پی‌اس خیر
جاوا MIDP 2.0
پخش موسیقی AAC, eAAC+, MP3, MP4, M4A, WMA, AMR-NB, AMR-WB, Mobile XMF, SP-MIDI, MIDI Tones (poly 64), RealAudio 7,8,10, True tones, WAV
پخش فیلم MPEG-4 , H.263/3GPP, H.264/AVC, RealVideo 7,8,9/10
دریافت فیلم بله
رادیوی اف‌ام بله، استریو
کار با پرونده‌های آفیس بله، نمایش Word, Excel, Powerpoint
کار با پرونده‌های پی‌دی‌اف بله، نمایش
کار با پرونده‌های زیپ بله
ویرایش فیلم بله
ویرایش عکس بله
صفحه کلید کامل خیر
ساعت بله
زنگ هشدار بله
پیش‌بینی کلمه T9
پخش با صدای بلند بله
فرمان صوتی بله، مستقل از گوینده
ضبط صدا بله
خروجی تلویزیون خیر
خروجی صدا بله، ۳٫۵ میلیمتر (استاندارد)
میکروفون استریو خیر
بازی بله
دریافت و نصب بازی بله
 
تبادل اطلاعات ارسال پیام SMS, MMS, Email, Instant Messaging
مرورگر اینترنت xHTML, HTML به همراه Flash Lite 2.0
مرورگر WAP WAP 2.0
بلوتوث بله،‌ نسخه ۲٫۰، پشتیبانی A2DP
درگاه مادون قرمز خیر
درگاه USB بله، نسخه ۲٫۰، microUSB
GPRS کلاس ۱۰
HSCSD بله
EDGE بله
3G بله
HSDPA خیر
Push to Talk بله
سرعت تبادل در شبکه حداکثر ۳۸۴ کیلوبیت در ثانیه
شبکه بیسیم Wi-Fi 802.11b/g، به همراه فناوری UPnP
انطباق با کامپیوتر بله
انباره USB بله
 
زنگ نوع پلی‌فونیک (۶۴ کانال)، مونوفونیک، تروتونز، ام‌پی‌تری
تنظیمات دریافت ملودی
بلندگوهای استریو بله
لرزاننده بله
 
باتری نوع Li-Ion (BP-6MT) 1050 mAh
حالت انتظار حداکثر ۴۱۰ ساعت
حالت مکالمه حداکثر ۴ ساعت
شارژ به وسیله درگاه USB خیر
 
محتویات بسته‌بندی گوشی نوکیا ان ۸۱ - ۸ گیگابایت
باتری BP-6MT
شارژر AC-5
هدست HS-45, AD-54
کابل اتصال به کامپیوتر CA-101
لوح فشرده نرم‌افزار بله
دفترچه راهنما بله
 

نوکیا ۸۸۰۰ سفایر آرته

مشخصات
مشخصات کلی شبکه GSM 900 / 1800 / 1900
معرفی نوامبر ۲۰۰۷
نسل سوم
پردازنده  
سیستم عامل Nokia OS
بستر نرم‌افزاری Series 40 5th Edition, Feature Pack 1
 
مشخصات فیزیکی شکل ظاهری کشویی
ابعاد ۱۴٫۶ * ۴۵٫۶ * ۱۰۹ میلی‌متر
وزن ۱۵۰ گرم
تنوع رنگ قهوه‌ای
 
نمایش نوع OLED
وضوح ۳۲۰ * ۲۴۰ پیکسل
تعداد رنگ ۱۶ میلیون رنگ
ابعاد صفحه ۲ اینچ
حسگر نور محیط بله
زبان فارسی  
 
دوربین کیفیت عکس ۳٫۱۵ مگاپیکسل
ابعاد عکس حداکثر ۱۵۳۶ * ۲۰۴۸ پیکسل
فیلمبرداری بله
ابعاد فیلم ۴۸۰ * ۶۴۰ پیکسل، ۱۵ تصویر در ثانیه
مدت فیلمبرداری  
نوع لنز  
دوربین دوم خیر
تماس تصویری خیر
فوکوس اتوماتیک بله
فلاش  
 
ذخیره‌سازی دفترچه تلفن ۱۰۰۰ شماره به همراه تصویر
گزارش تماس‌ها بله
نوع کارت حافظه -
کارت حافظه همراه خیر
حافظه داخلی یک گیگابایت
 
ویژگی‌ها مدیریت اطلاعات شخصی تقویم، دفترچه تلفن، یادداشت، وظایف آتی، مترجم، ساعت جهانی، ماشین حساب و ...
جی‌پی‌اس خیر
حسگر حرکت‌سنج بله
جاوا MIDP 2.1 (حداکثر ۱ مگابایت)
پخش موسیقی AAC, AAC+, eAAC+, MP3, MP4, WMA, AMR-NB, AMR-WB, Mobile XMF, SP-MIDI, MIDI Tones (poly 64), True tones
پخش فیلم MPEG-4 , H.263/3GPP, H.264/AVC
دریافت فیلم بله
رادیوی اف‌ام خیر
پوشش مقاوم ضد زنگ
کار با پرونده‌های آفیس خیر
کار با پرونده‌های پی‌دی‌اف خیر
کار با پرونده‌های زیپ خیر
ویرایش فیلم بله
ویرایش عکس بله
صفحه کلید کامل خیر
ساعت بله
زنگ هشدار بله
پیش‌بینی کلمه T9
پخش با صدای بلند بله
فرمان صوتی بله، مستقل از گوینده
ضبط صدا بله
خروجی تلویزیون خیر
خروجی صدا خیر
میکروفون استریو خیر
بازی بله
دریافت و نصب بازی بله
 
تبادل اطلاعات ارسال پیام SMS, MMS, Email
مرورگر اینترنت xHTML, HTML، به همراه Flash Lite 2.1
مرورگر WAP WAP 2.0
بلوتوث بله،‌ نسخه ۲٫۰، پشتیبانی A2DP
درگاه مادون قرمز خیر
درگاه USB microUSB OTG
GPRS کلاس ۸
HSCSD خیر
EDGE کلاس ۸
3G بله
HSDPA خیر
Push to Talk خیر
سرعت تبادل در شبکه حداکثر ۳۸۴ کیلوبیت در ثانیه
شبکه بیسیم خیر
انطباق با کامپیوتر بله
انباره USB خیر
 
زنگ نوع پلی‌فونیک (۶۴ کانال)، ام‌پی‌تری، به همراه زنگ‌های ویدویی
بلندگوهای استریو خیر
تنظیمات دریافت ملودی
لرزاننده بله
 
باتری نوع Li-Ion (BL-4U) 1000 mAh
حالت انتظار حداکثر ۳۰۰ ساعت
حالت مکالمه حداکثر ۳ ساعت
شارژ به وسیله درگاه USB خیر
 
محتویات بسته‌بندی گوشی نوکیا ۸۸۰۰ سفایر آرته
باتری BL-4U
شارژر AC-6
هدست بلوتوث BH-803
کابل اتصال به کامپیوتر CA-101
پایه رومیزی DT-19
کیف CP-212
لوح فشرده نرم‌افزار بله
دفترچه راهنما بله
 

نوکیا n۸۲

مشخصات
مشخصات کلی شبکه WCDMA 2100 / GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
معرفی نوامبر ۲۰۰۷
نسل ۳٫۵
پردازنده دو پردازنده ARM 11، فرکانس ۳۳۲ مگاهرتز، به‌همراه شتاب‌دهنده گرافیک سه‌بعدی
سیستم عامل Symbian OS v9.2
بستر نرم‌افزاری Series 60 3rd Edition, Feature Pack 1
 
مشخصات فیزیکی شکل ظاهری ساده
ابعاد ۱۷٫۳ * ۵۰٫۲ * ۱۱۲ میلی‌متر
وزن ۱۱۴ گرم
تنوع رنگ نقره‌ای
 
نمایش نوع TFT
وضوح ۳۲۰ * ۲۴۰ پیکسل
تعداد رنگ ۱۶ میلیون رنگ
ابعاد صفحه ۲٫۴ اینچ
زبان فارسی  
 
دوربین کیفیت عکس ۵ مگاپیکسل
ابعاد عکس حداکثر ۱۹۴۴ * ۲۵۹۲ پیکسل
فیلمبرداری بله
ابعاد فیلم ۴۸۰ * ۶۴۰ پیکسل، حداکثر ۳۰ تصویر در ثانیه
مدت فیلمبرداری  
نوع لنز Carl Zeiss Optics, Tessar lens
حسگر CMOS بله
دوربین دوم بله، حداکثر ۲۴۰ * ۳۲۰ پیکسل
تماس تصویری بله
فوکوس اتوماتیک بله
فلاش بله، زنون
 
ذخیره‌سازی دفترچه تلفن بله، نوع پیشرفته به همراه تصویر
گزارش تماس‌ها بله، حداکثر ۳۰ روز
نوع کارت حافظه microSD، حداکثر ۴ گیگابایت، قابل تعویض در حین کار
کارت حافظه همراه ۲ گیگابایت
حافظه داخلی ۱۰۰ مگابایت
 
ویژگی‌ها مدیریت اطلاعات شخصی تقویم، دفترچه تلفن، یادداشت، وظایف آتی، مدیریت پرونده‌ها، ماشین حساب و ...
جی‌پی‌اس بله، به همراه نقشه بیش از ۱۰۰ کشور
حسگر حرکت‌سنج بله (دوران خودکار صفحه)
جاوا MIDP 2.0
پخش موسیقی AAC, AAC+, eAAC+, MP3, MP4, M4A, WMA, AMR-NB, AMR-WB, Mobile XMF, SP-MIDI, MIDI Tones (poly 64), RealAudio 7,8,10, True tones, WAV
پخش فیلم MPEG-4 , H.263/3GPP, H.264/AVC, RealVideo 7,8,9/10
دریافت فیلم بله
رادیوی اف‌ام بله، استریو
کار با پرونده‌های آفیس بله، نمایش Word, Excel, Powerpoint
کار با پرونده‌های پی‌دی‌اف بله، نمایش
کار با پرونده‌های زیپ بله
ویرایش فیلم بله
ویرایش عکس بله
صفحه کلید کامل خیر
ساعت بله
زنگ هشدار بله
پیش‌بینی کلمه T9
پخش با صدای بلند بله
فرمان صوتی بله، مستقل از گوینده
ضبط صدا بله
خروجی تلویزیون بله، PAL/NTSC
خروجی صدا بله، ۳٫۵ میلیمتر (استاندارد)
میکروفون استریو خیر
بازی خیر
دریافت و نصب بازی بله
 
تبادل اطلاعات ارسال پیام SMS, MMS, Email, Instant Messaging
مرورگر اینترنت xHTML, HTML به همراه Flash Lite 2.0
مرورگر WAP WAP 2.0
بلوتوث بله،‌ نسخه ۲٫۰، پشتیبانی A2DP
درگاه مادون قرمز خیر
درگاه USB بله، نسخه ۲٫۰، microUSB
GPRS کلاس ۳۲
HSCSD بله
EDGE کلاس ۳۲
3G بله
HSDPA بله
Push to Talk بله
سرعت تبادل در شبکه حداکثر ۳٫۶ مگابیت در ثانیه (HSDPA)
شبکه بیسیم Wi-Fi 802.11b/g، به همراه فناوری UPnP
انطباق با کامپیوتر بله
انباره USB بله
 
زنگ نوع پلی‌فونیک (۶۴ کانال)، مونوفونیک، تروتونز، ام‌پی‌تری
تنظیمات دریافت ملودی
بلندگوهای استریو بله
لرزاننده بله
 
باتری نوع Li-Ion (BP-6MT) 1050 mAh
حالت انتظار حداکثر ۲۲۵ ساعت
حالت مکالمه حداکثر ۴ ساعت و ۲۰ دقیقه
شارژ به وسیله درگاه USB خیر
 
محتویات بسته‌بندی گوشی نوکیا ان ۸۲
باتری BP-6MT
شارژر AC-5
هدست HS-43
کارت حافظه microSD 2GB
کابل اتصال به کامپیوتر CA-101
کابل تلویزیون CA-75U
لوح فشرده نرم‌افزار بله
دفترچه راهنما بله